Op naar de 30!

Vorige week was er een interessant item bij Nieuwsuur. Het liet zien hoe diverse steden hun best doen om de dominantie van de auto terug te dringen. Veel steden hebben inmiddels milieuzones om  vervuilende diesels te weren. En de alleroudste (en meest vervuilende) personenauto’s worden eveneens uit binnensteden geweerd. Verhoogde parkeertarieven stimuleren verder om voor alternatieve vervoersopties te kiezen.
Natuurlijk maken GroenLinks-steden als Utrecht, Nijmegen en Amsterdam zich hier sterk voor. Op termijn veranderen complete binnensteden in 30km-zones. Ook in het buitenland is er een sterke stroming die zich inzet om de auto terug te dringen. Milieu- en 30-kilometerzones zijn er in Parijs en Berlijn. En Oslo heeft aangekondigd in 2019 de eerste Europese hoofdstad te willen zijn met een geheel autovrije binnenstad.
Hoe staan we er voor in Zaanstad? Sjoerd Soeters heeft in het kader van de herontwikkelingen van MaakZaandam (Centrum-Oost) gezegd dat ‘het blikken monster moet worden ingetoomd’. Hoeveel mooier en aantrekkelijker wordt een stad als er minder ruimte is voor auto’s en meer ruimte voor mensen?!
Begin van dit jaar dienden wij een motie in om van de Westzijde een 30-kilometerzone te maken. Deze weg wordt al sinds jaar en dag als onveilig ervaren. Geen ouder fietst hier graag met z’n kind – laat staan dat je hier je kind zonder begeleiding durft te laten fietsen. Wij waren heel blij toen deze motie voldoende steun kreeg. Dat betekent namelijk dat we ook in Zaanstad liever prioriteit geven aan de veiligheid van fietsers en voetgangers dan aan de snelheid van automobilisten!
Onbegrijpelijk dat de wethouder de motie vervolgens keihard naast zich neerlegde. Als we hem mogen geloven hebben het busbedrijf en de politie bezwaar gemaakt tegen het instellen van een 30km-zone. Best bijzonder dat deze bezwaren in andere steden blijkbaar niet golden.
Gelukkig is er binnenkort een nieuw wethouder van Verkeer en lijkt er nog steeds een raadsmeerderheid te zijn voor de 30km-zone op de Westzijde. Ik ga ervan uit dat dit onderwerp prominent op de onderhandelingstafel ligt én dat de gewenste 30km-zone op korte termijn alsnog wordt gerealiseerd.
De Zaanse fietsers verdienen het!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s